IBM Maximo 7.6.1 är lanserat

I slutet av förra veckan, den 27:e juli lanserade IBM version 7.6.1 av IBM Maximo

 

IBM Maximo är en s.k. EAM (Enterprise Asset Management) lösning (eller Underhållssystem på svenska) med över 33 år! På marknaden.

 

Sedan 2005 ägs och vidareutvecklas lösningen av IBM. IBM Maximo hanterar alla typer av fysisk utrustning för service -och industriföretag. Utrustningar såsom produktionsutrustning, byggnader, fordon etc. Maximo är en helhetslösning för arbetsorderhantering, planering/schemaläggning, förråd, inköp, avtalshantering m.m.

 

Den nya versionen har en mängd nyheter, framförallt fokuserad på användargränssnitt, GDPR och underliggande arkitektur.

 

Bild 1. Maximo 7.6.1 Startcenter

 

 

På Trivalo har vi redan gått igenom den nya utökade funktionaliteten och nedan är våra första konklusioner:

 

- Nytt modernt gränssnitt med uppdaterade teckensnitt, ikoner etc. De s.k. Work centers för olika roller är anpassade efter nya gränssnittet. Gränssnittet är sömlöst anpassningsbart efter din enhets skärmstorlek. Som exempel utökas textstorleken när det finns mer utrymme på skärmen.

 

Bild 2 Exempeldata, litet fönster

 

Bild 3 Samma data - större fönster

 

- Personal Data Management (GDPR) funktionalitet är nu fullt supporterad av Maximo. Det ger möjligheten att ta bort personlig information på samtliga ställen. Funktionaliteten är mycket användbar för att uppfylla de nya GDPR reglerna som kom i år, och säkerställa att samtliga dataposter som är associerad med en individ blir borttagna.

 

Bild 4 Ta bort persondata

 

 

Annan ny funktionalitet i Maximo 7.6.1:

- Förbättringar i arbetsorderhanteringen som innefattar tillägg av nya funktioner i work center för arbetsövervakning (work supervision) och utförande (work execution)

 

- Förbättringar i work center för servicebegäran (Service Request) effektiviserar skapandet av ärenden samt klassificering av ett ärendes korrekthet.

 

- Förbättrad datasökning vid ärendeskapande i servicebegäran vilket kortar ned tiden att skapa ett ärende för användaren.

 

- Du kan nu ange en plats direkt vid skapandet av en servicebegäran genom att skanna en QR-kod eller streckkod på din mobila enhet eller dator.

 

- Förbättringar av inspektionsverktyet som inkluderar förbättringar i inspektionsformulären och förbättringar i arbetshanteringen till denna.

 

- Förbättringar i Adminläget som ökar systemautomatiseringen när Adminläget är på/av, samt ger användarna mer information när Adminläget är på.

 

 

Läs mer (engelska) om detaljerna i den nya versionen av  Maximo 7.6.1 på:
https://www.ibm.com/support/knowledgecenter/en/SSLKT6_7.6.1/com.ibm.mam.doc/overview/c_new_in_7.6.1.html

 

På Trivalo har vi redan förberett och konfigurerat en demomiljö i vår cloudmiljö, så att vi snabbt och enkelt kan visa er kunder hur den nya versionen ser ut.

 

 

Kontakta oss gärna om ni har några frågor om Maximo 7.6.1 eller vill se en livedemo.

 

Bartosz Marchewka
bartosz.marchewka@trivalo.se

Frank Severinsson
Frank.severinsson@trivalo.se

Piotr Ozaist
piotr.ozaist@trivalo.se